Serierne kommer naturligvis fra Frankrig

Hvad de fleste helt sikkert ikke var klar over, er at serierne skam da ikke kommer fra USA.
Eller rettere det gør de.
De bliver bare ikke udtænkt der.
Det sker i Frankrig af alle steder i verden.
Så meget at Hollywood nu er begyndt at bemærke det.
Enkelte kunne ligefrem talt om kreativ krise, da de remakes der ender i USA ikke rigtigt ser ud til at kunne meget som de ikke allerede kan i netop USA.
Som eksempel er der premiere på “Transporter: The Series” her den 18. oktober i USA.
Serien, har mildest talt haft et sært liv, med premiere – på fransk – i Frankrig og efterfølgende i Canada, på både fransk og Engelsk.
Senere – men først efter Canada premiere, fik den også premiere i andre engelsktalende lande.
transporter
Så mange at serien alligevel ikke blev slukket selv om at det i realiteten var Cinemax – som du kender fra Banshee – købte en engelsk version, de dog mente var så elendig at de stadig ikke har sendt den.
Det faktum at den blev solgt betød dog at TNT – ligeledes i USA – bestilte sæson 2.
Og det er så den der er premiere på den 18.
Konceptet – med “the Transporter” – er det til trods stadig fransk og udtænkt af Luc Besson, men produceret af Atlantique, der også står bag sæson 2 af serien der – måske – også ender med at komme hertil landet via netop TNT.
Men der er mange flere franske serier i USA.
“Hannibal” er såmænd en Gaumont International Television produktion eller koncept.
Noget der understreges af det reelt også er dem der står bag “Hemlock Grove”, som Netflix netop har fornyet med sæson 3.
Måske husker du EuropaCorp og dermed Luc Besons største og vildeste succes nogensinde, “Taxi”.
spiralDen serie har også fået et US remake.
I form af “Taxi Brooklyn”, der såmænd slet ikke er så dum, men som sikkert ikke bliver forlænget alligevel.
“Crossing Lines” der også er kørt færdig i USA, og som nu bor hos Netflix er ligeledes fransk.
Den står StudioCanal bag, der netop har startet produktionen på en række serier op, der – igen – vil være franske serier, produceret direkte til USA.
Blandt disse er “Spotless and Sex”, “Lies and Handwriting”, som vi end ikke aner hvornår går i produktion.
“The Returned” er naturligvis heller ikke amerikansk men derimod fransk. Remaket tager udgangspunkt i “Les Revenants”.
“Engrenages” ( “Spiral” i UK, red. )er på vej ind i et remake. Noget som Endemol Studios, der allerede producerer “Hell on Wheels” sørger for bliver til en US produktion.
Som om at det ikke var nok, er HBO ved at udvikle en engelsk version af “Maison Close”, der handler om prostution.
Pascal Breton, der er en producer fra Marseille, og på vej med en fransk version af “House of Cards” som Netflix har bestilt.
Denne version bliver dog vist nok “kun” produceret på fransk, og dermed til fransk talende markeder og de markeder der er parate til undertekster.
Noget alle udviklede markeder er.
Men da Netflix ikke ved det endnu, er den serie indtil videre kun til netop Netflix.
Pascal Breton siger:
-There’s kind of a French wave right now, starter han og fortsætter.
-French creators are thinking of ideas that will appeal outside of France. And in the U.S. now, there are 50 great channels or services — with Netflix, pay TV and all the cable and networks — that are looking for great series, slutter han og understreger at krisen i fransk film, der virkelig er dyb, åbenbart ikke har påvirket evnen til at udtænke sjove ideer til serier, til andre markeder end det franske.
Blandt årsagerne til at fransk drama er netop så populær er at det såmænd er langt billigere at komme i nærheden af, end lokalt producerede serier, eller lokalt udtænkte ditto.
Den eneste franske serie, der fortsat ikke er blevet hedder “No Limit” om en far der arbejder rimeligt meget undercover, og hans datter, der på den franske måde helst ikke må vide at far er en super sej soldat i specialstyrkerne.
Her lige et par promoer.





Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.